Thursday, August 4, 2011

~ Kembara Musafir

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Assalamu'alaikum wrt wbt (◕‿◕✿)

Subhanallah walhamdulillah wallahu Akhbar.. Maha SempurnaNya zat Allah yang Maha Esa.. Segala puji dan tahmid hanya selayaknya untukNya. Tuhan sekalian 'alam...

Syukru lillah atas kurniaan nikmat usia, kesihatan dan segala kebaikan yang Allah limpahkan selama hidup di dunia ini.. Sungguh kita hanyalah musafir lalu yang menumpang teduh di bawah Rahmat Allah.. sangat faqir tidak punya apa.. yang ada di tangan hanyalah sekadar pinjaman semata.. Pemiliknya hanya Yang Maha Hidup, jua Maha Kaya.. Allahu Rabbuna wa nahnu 'abduhu.. Justeru, sama-samalah kita berdoa, semoga Allah istiqamahkan langkah kita di dalam nikmat iman dan islam.... sentiasa dan setiap saat yang ada. InsyaAllah wa amien..

Setelah sekian lama tidak menulis, terasa kosong, sepi blog jejak_addin ni... Tidak banyak yang dapat dikongsikan rupanya.. Selama hampir setahun lebih blog ana menyepi tanpa kata, alhamdulillah saat ini Allah berikan kekuatan dan kemudahan untuk ana mengisi ruangan perkongsian dalam blog ni..

Selama setahun menyepi, terlalu banyak 'hadiah Allah' yang menguji.. Alhamdulillah, ana yakini setiap apa yang menguji bukanlah untuk menjadikan seseorang hamba itu semakin jauh dari Allah.. Bukan jua menjadikan seseorang itu terasa diri dizalimi.. Sungguh, Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.. Ana syukuri segala nikmatnya, walaupun selama setahun lebih yang lalu terlalu banyak perkara yang menguji hati.. dengan Rahmat dan KasihNya, ana temui mutiara hikmah dari setiap ujian yang diberi.. Maha Sucinya Allah yang mentadbir dan mentaqdirkan setiap sesuatu.. Dalam ujian itu sebenarnya tanda Allah berikan perhatian pada diri kita.. Bukti kasih pada hambaNya. Maka, apa lagi yang layak kita berikan atas pemberian nikmat ini melainkan rasa syukur dan berserah diri..

Ya.. serahkan segala urusan kita kepada Allah... PadaNyalah sebaik-baik tempat kita berserah. Firman Allah di dalam Al-Quran ada merakamkan,

" .. Barangsiapa menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah, dan dia berbuat baik, dia mendapat pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati"
Al-Baqarah : 112


Indahnya kalam Allah.. penuh dengan didikan dan tarbiyah tatkala direnung sebaiknya. Tikamana diuji dengan kesusahan dan kepayahan, maka jalan penyelesaiannya adalah kembali kepada Allah. Sesungguhnya segala apa yang berlaku pada diri kita adalah datangnya dari Allah. Maka kita kembalikan jua segala urusan itu kepada Allah. Allah jualah sebaik-baik penolong dan pemelihara.. InsyaAllah, segalanya akan kita lalui dengan tenang dalam bimbingan dan hidayahNya lantaran penyerahan dan sandaran kita pada zat yang Maha Sempurna.



Kepulangan yang dinanti

Alhamdulillah 'ala kulli hal, setelah sekian lama merantau di Kuala Lumpur, kini saat yang telah lama ana nantikan telah tiba.. Tanggal 27hb Mac 2011 (Ahad), penerbangan 2jam 45 minit dari Kuala Lumpur - Sandakan kemudian bersambung semula selama 2jam 30 minit dari Sandakan - Lahad Datu menjadi sebahagian dari tarikh yang menggembirakan dan menyedihkan... Gembira sebab dapat kembali ke bumi kelahiran, sedih sebab terpaksa meninggalkan insan tersayang. Anak buah kesayangan Wan Nadratus Sakinah, penyejuk mata dan penghibur ana.




Saat berada di dalam perut ERL Express.... tidak dapat ditahan hujan yang turun. Terasa pedih hati.... Terbayang-bayang tidur nyenyak anak buah yang dikasihi, Wan Ahmad Sufian.. Ana hanya sempat mengusap kepala si manja. Tidak sampai hati mengejutkan si comel Ahmad.. :'(

"Ya Allah.. hati ini ada kasih... Hati ini sangat rindu.. permudahkanlah pertemuan antara kami. Semoga sentuhan kasih ini terlerai jua... "


Pusat Latihan Dakwah Keningau (PLDK)


Manusia mentadbir, namun Allah jualah yang mentadbir dan mentaqdirkan sesuatu. Alhamdulillah atas nikmat yang Allah berikan. Setelah sekian lama ingin kembali ke tanah air sendiri.. Kini, Allah berikan kesempatan untuk ana berkhidmat di Bumi Sabah, di bawah naungan Allah.. (replaced : Sabah di bawah bayu.. he3). Baru 4 bulan ana berkhidmat namun banyak perkara yang telah 'mengajar' ana di sini..


Berkat RahmatNya Allah, ana mula mencari diri sendiri. 'Keberanian & kekuatan' dahulu semasa berada di hadapan orang juga dalam membina keyakinan saat berkomunikasi dengan orang lain. Syukur.. syukur.. syukur.. Allah berikan kemudahan dan kefahaman pada yang mendengar.

Di PLDK, Allah berikan ana peluang untuk mengajar subjek Tilawah Al-Quran, Pengajian Tafsir (Tafsir Ahkam), Aqidah, Bahasa Arab dan Usrah (ko-kurikulum). Sekalipun semasa pengajian dahulu ana lebih menjurus kepada lugho, Alhamdulillah, ana semakin jatuh cinta dengan subjek Aqidah dan Tafsir. Dalam masa ana mengajar, ana juga adalah seorang pelajar.. Secara tidak lansung ana terdorong untuk lebih mendalami ilmu-ilmu yang menyentuh tentang Ilmu Tauhid & Ayat-ayat Ahkam... Belajar dengan sahabat2 yang ahlinya, cari maklumat dan buat perbincangan dan bertanya pada pensyarah-pensyarah yang lebih berpengalaman.

Syukur dengan apa yang Allah berikan. Terlalu banyak kebaikan yang singgah menghuni hari-hari ana yang berlalu walau adakalanya 'kebaikan' itu menyempitkan perasaan dan melukakan, namun terasa itulah sebenarnya kebaikan yang Allah berikan.. hadiah dari Allah yang cukup berharga tatkala dihayati.. Teringat dengan satu pepatah :-

" Adakalanya kesusahan dan kepayahan hidup itu tanda Allah kasih kepadamu. Allah rindu mendengar luahan hati dan bisikan adumu.. Maka, mengadulah pada Allah.. serulah namaNya.. Allah ingin engkau dekat padaNya"..

MasyaAllah.. betapa hidup ini penuh dengan yang tersirat.. Hanya dapat dirasai dengan hati.. Sesuatu yang tidak dapat dilihat, hatilah yang menjadi asasnya jika ingin mendapatkannya. InsyaAllah.. semoga Allah berikan kita hati yang bersih yang sentiasa rindu dengan sentuhan kasih sayang Rabbi.. Itulah Qalbun Salim.




Debu-debu Dosa


Sebelum ana mengundur diri, sama-sama kita hayati lagu dari Hijjaz ni... Sangat-sangat menenangkan dan memberi infak membina pada diri ana. Mudahan-mudahan dengan perkongsian ini, dapat memberi kebaikan kepada diri bersama.. InsyaAllah wa amien..

video



Ke arah mana halanya
Bagi insan yang terleka
Mengejar nikmat dunia
Bagaikan hidup selamanya
Tak peduli dosa noda
Seksa azab neraka
Hidup jauh dari rahmatNya

Terpedaya pada dunia
Pentas ciptaan manusia
Terlupa pada segala
Mengikut nafsu semata
Membiar syaitan beraja
Di hati dan juga jiwa
Mengejar dunia penuh debu dosa

Teguhkanlah iman dalam diri
Moga dikau akan merasai
Betapa indah nikmat Ilahi
Dan yakin kau akan dirahmati

Harus kau percaya dengan pasti
Dunia tidak kekal abadi
Hanya menguji cekalnya hati
Sebagai khalifah yang sejati

Tak perlu kau meragui
Andai teguh keimananmu
Pasti bahagia menanti
Di akhirat yang abadi


Akhirulkalam, Semoga Allah berikan kemudahan dan bimbingan dalam setiap urusan.. :). Di kesempatan ini juga, ana ucapkan selamat menunaikan ibadah puasa.. Ramadhan Kareem bulan tarbiyah. Semoga kita semua tergolong bersama-sama mereka yang berjaya dan sentiasa dalam redha jua maghfirahNya. Moga bertambah iman, berganda amalan dan meraih Ketaqwaan.. Allahumma amien. Fi hifzillah (^_^)v





Faqirah 'inda Allah
Pusat Latihan Dakwah Keningau
04 Ogos 2011 / 04 Ramadhan 1432H

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...