Thursday, July 9, 2009

~ Kasihku kerana Rabbi

SubhanAllah walhamdulillah.. Segala puji dan puja hanya selayaknya bagi Allah swt. Dialah yang Maha Agung.. Pemilik zat yang Maha Sempurna. Sesungguhnya, padaNya kita datang dan padaNya jua kita akan kembali... Salam kasih dan rindu padamu ya Rasulullah saw. Insan mustofa kekasih Allah.. Salam mahabbah untuknya Ali Muhammad, para sahabat seterusnya mujahidin fi sabilillah.. Semoga diri kita tergolong bersama-sama golongan yang memperjuangkan agamaNya. Tetap istiqamah atas landasanNya.. Menegakkah kalimahNya dan sunnah baginda saw di dalam kehidupan seharian kita. Allahumma amien..

Sahabatku yang dikasihi Allah...
Untuk kesekian kalinya, dalam ruangan ini, diriku mengutusi.. Menyusun tinta bermadah sepi. Dengan rahmatNya, moga titipan ini menusuk terus ke dalam hati. Tujuanku hanyalah satu.. Kerana kasihku kepadamu.. biasan kasih pada kekasihNya. Sabda baginda saw:-


“ Tidak akan sempurna sebahagian dari iman kamu selagi tidak mengasihi saudaranya melebihi kasihnya kepada dirinya sendiri”

Sahabatku..
Dunia ini hanyalah ladang yang terbentang luas. Kita hanyalah pengembara menuju destinasi abadi. Sedang segala isi dunia hanyalah sebagai pinjaman semata. Begitulah ungkapan yang selalu kita dengar. Lantas, andai semua ini adalah sebagai pinjaman... bagaimana pula nantinya keadaan kita apabila tiba saat segalanya perlu dipulangkan kembali kepada pemilik sebenar? Mampukah kaki berdiri megah mempersembahkan segala yang kita pinjam didepanNya kelak..? Ataukah tesungkur longlai dihadapanNya Al-Khaliq? Yakinkah diri kita menjadi orang yang berada di antara golongan yang kanan? Ataukah menjadi orang yang gementar hatinya lantaran tergolong di antara golongan yang kiri? Allah berfirman dalam kitabNya yang furqan : -


“..Iaitu golongan kanan (orang-orang yang menerima buku catatan amal mereka dengan tangan kanan), alangkah mulianya golongan itu. Dan golongan kiri, (orang-orang yang menerima buku catatan amal mereka dengan tangan kiri), alangkah sengsaranya golongan kiri itu ..” ~ Al-Waqiah: 8-9~

Sahabatku yang ku hormati...
Perjalanan hidup kita hanya sebentar cuma. Kita boleh menghitung usia yang telah beranjak meninggalkan kita, namun kita tidak dapat menghitung berapa banyak lagikah usia yang tinggal. Entah, mungkin esok lusa kita akan menghadap empunya abadi pemilik diri kita.. Diri, jasad dan segala yang ada hanyalah pinjaman dan amanah yang akan dipertanggungjawabkan.

Di saat menanti mahkamahNya, segala bekalan semasa hidup kita akan diperhitungkan. Akan dihisab timbanganya. Namun, cukupkah bekalan amal yang akan kita bawa bersama? Banyakkah amal soleh yang akan kita persembahkan kepadaNya? Dan apakah kita yakin segala amal soleh kita di dunia akan diterima olehNya? Hatta, Syaidina Umar r.a sendiri, antara 10 orang di kalangan para sahabat yang tercatat namanya sebagai penghuni syurga merasa gelisah, gusar andai dirinya seorang munafiq dan dicampakkan ke dalam api neraka. Sedangkan kita?! Yakinkah amal soleh yang dibawa dapat menyelamatkan diri dari dicampakkan ke dalam api yang marak menyala?!. Tepuk dada, tanyalah iman kita. Bagaimana persiapan dan persediaan kita.. sudahkah sempurna?

Sahabatku yang disayangi fillah...
Dirimu terlalu istimewa. Ciptaanmu terlalu indah. Dalam kelembutanmu itu ada ketegasan. Dalam keayuanmu terselit keberanian. Sekalipun hatimu serapuh kaca, namun bukan bermakna dirimu lemah. Tetapi itu bukti hatimu, sentuhanmu penuh kasih sayang.. Ketahuilah, doa seorang yang sarat dihatinya dengan kasih sayang lebih makbul dari hati yang keras. Lupakah engkau, kerana tangan yang mengayun buaian itulah yang bisa menggoncangkan dunia..? Itulah tangan yang penuh kasih sayang.. Di situlah buktinya keadilan tuhan.. Sentisakanlah mempersiapkan dirimu dengan amal-amal yang soleh. Yang hatiya tidak sunyi daripada alunan puji- pujian kepada tuhannya. Yang lidahnya lembut memuji Allah swt setiap saat dan ketika. Di situ pula buktinya dirimu sebagai seorang hamba.. Semoga dirimu kelak tergolong bersama mereka yang berada di barisan kanan..

Sahabatku muslimah..
Ketahuilah, bahawasanya dirimu itu adalah fitnah. Sesungguhnya fitnah yang paling besar adalah wanita. Tatkala kakimu melangkah keluar dari tempatmu.. panahan syaitan itu sentiasa berada dipundakmu. Dirimu sentiasa menjadi perhatian. Maka perelokkanlah lakumu. Jagalah penampilan muslimahmu. Peliharalah auratmu dan nampakkanlah hanya pada yang disyarakkan, iaitu hanya muka dan tapak tangan. Ingatlah sahabatku.. dalam dirimu itu ada satu “amanah” yang wajib engkau jaga. Tika mana terjaganya “amanah” itu, maka terjagalah juga dirimu dan segala perhiasannya.. Lupanya engkau menjaganya, maka samalah juanya engkau cuba meruntuhkannya/mengabaikannya. Natijahnya, jadilah pula engkau umpama bunga jalanan yang mudah dihirup madunya, dipetik sesuka hati oleh tangan-tangan kemungkaran. Itulah Islam sebagai cara hidup yang halus seni pentarbiyahannya. Cara hidup yang terus dari Allah swt untuk hambaNya.

Sahabatku..
Kerana Islamlah dirimu kembali terarah. Kerana Islamlah juga, dirimu yang hina di zaman jahiliyyah terangkat mulia.. Islam telah menaikkan darjatmu sama tinggi dengan kaum adam.. Hanya dalam beberapa aspek hidup, adam mendahuluimu.. dalam urusan nafkah, talak dan faraid umpamanya. Hakikatnya, yang membezakan kita di sisi Allah swt adalah sejauh mana tinggi rendahnya ketaqwaannya. Di situlah letaknya nilaian tuhan. Bukti keadilanNya kepada hamba-hambaNya. FirmanNya:-


“ Sesungguhnya yang paling mulia di antara kamu sisi Allah swt ialah orang-orang yang paling bertaqwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui, Maha Telti”
(QS 49:13)

““Sesungguhnya ALLAH tidak memandang paras rupa kamu, keturunan kamu & harta-harta kamu, tetapi ALLAH memandang pada HATI-HATI & AMALAN-AMALAN kamu.”
(Hadith Riwayat at-Tabrani)


Justeru, tutuplah auratmu dalam erti kata yang sebenar. Tutup dan peliharalah aurat itu seperti apa yang Allah inginkan, bukan seperti yang manusia nilaikan. Tutup tetapi masih memperlihatkan bentuk dan warna kulit, bukanlah mengikut kehendaknya Allah swt. Apatah lagi tutup yang hanya sekadar untuk berfesyen. Yang ada ketikanya, dirimu sopan bertudung litup. Dan di suatu masa yang lain, engkau memperlihatkan perhiasan dirimu pada bukan muhrimmu yang dihalalkan Allah untuk melihatnya..

Sahabatku yang dirahmati Allah...
Mantapkanlah niatmu, hanyasanya menutup aurat itu adalah semata-mata kerana Allah swt. Suatu tuntutan yang wajib engkau laksanakan. Setelah itu, fahamilah pula ‘menutup’ yang bagaimana yang telah digariskanNya. Laksanakanlah mengikut mahunya Allah, bukan mahunya manusia. Sesungguhnya, menutup aurat itu adalah antara wasilah untuk engkau menjaga iman dan dirimu. Yakinlah pada Allah, tuntutan ini bukan tanda driskriminasiNya.. tapi adalah tanda kasih sayang Allah. Bukti keagunganNya. Dia Maha Mengetahui yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

“ Sungguh Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”
(QS 1:30)

“Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu , padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui” (QS1:216)

Sahabatku yang dikasihi Allah..
Diriku juga serba kekurangan.. masih lagi bertatih dalam mencari kesempurnaan. Dalam pencarian ini, diriku ingin menghulur tangan.. mengajakmu untuk turut sama berusaha menjadi muslimah yang solehah, mukminah yang bertaqwa. Semoga usaha yang kecil ini mendapat Inayah dan rahmatNya Allah swt. Allahumma amien..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...