Monday, July 13, 2009

Ijtimak Tabligh Sepang

Assalamu'alaykum warahmatullahi wabarakatuh.. (^_^)v

Tidak pasti perasaan saya time baca post ni dalam fikrah.net. Tapi yang saya pasti, seakan ada bisikan kecil yang minta saya untuk post entri ni dalam blog jejak adDin.. Apa-apa 'rasa' pun, moga-moga ada ler satu 'rasa' yang dapat untuk kita sama-sama koreksi diri. InsyaAllah.. bi iznillah.. ~(Membaca pon ader rase ker? ^_^~

Posted by : Ibnu Zubair
Posted: Mon Jul 13, 2009 12:46 pm

Assalamu'alaykumwarahmatullahhiwabarakatuh, AlhamduLillah,berakhir sudah iItima' Tabligh. Tengah malam tadi baru sampai. Teringin nak kongsikan apa yg saya dapat di sana. Subhanallah,terlalu banyak manfaat yg boleh di dapati. Berduyun-duyun manusia membanjiri kawasan KLIA semata-mata untuk mencari kerdhoan Tuhan. Syukur semuanya berjalan lancar.

Jika tuan2 datang untuk mencari kesalahan, maka kesalahanlah yg tuan2 dapat, jika tuan2 datang niat nak belajar dan nak dengar nasihat2 ulama2 dan org2 alim maka manfaat yg besar akan diperolehi. Antara Maulana yg saya perasan dan dengar ialah, Mulana Saad, Maulana zubair, Maulana wahab, Maulana Ahmad Lat, dan Maulana Hamid (Pengetua Madrasah di Sri Petaling). ~(Erm, betul tu.. apa yang kita dapat bermula dari niat kita.. Niat umpama momentum utama dan penting dalam 'pembentukan diri' kita. Sebab tu juga Imam Nawawi menyusun hadist 40 bermula dengan "Niat". dari niat bermulanya tindakan.. tindakan yang menjadi rutin plak, maka lama-lama akan jadi sikap seseorang.. sikap yang berterusan, kesannya akan meng'appear'kan sifat plak.. Sifat tu la 'trademark' yang mencerminkan siapa diri kita. Erm, saya dah lupa-lupa ingat dah teori tu... ader sape ingat, tolong2 ingatkan.. ape erk? Jazakumullah )~

Mereka2 ni alim2 berlaka, kata2 mereka mmg ada nur keikhlasan. Antara nasihat dan ilmu yg saya dapat ialah dari maulana Saad. Beliau bg bayan (penerangan) dengan lemah lembut, rileks dan tenang, beruntunglah mereka yg faham dalam bahasa urdu/hindustan spt syeikh Arradhi.

Antara yg saya dapat ialah, ilmu yakin pada Allah swt. Jangan yakin pada asbab tapi yakinlah semuanya datang dari Allah swt. Cthnya, bila nak periksa, kenapa kita baca buku dulu, patutnya minta pada Allah dulu,baru diiringi dengan usaha, cth lain kita sekarang banyak yakin pada makhluk, spt duit, ramai yg berkata "ada duit boleh selesai masalah" ini adalah perkataan yg tidak membesarkan ALlah swt. Walhal Allah lah yg menyelesaikan masalah,bukannya duit atau sebagainya. Asbab juga tidak boleh di tinggalkan seperti menjalankan perniagaan dll, spt sahabat jika meraka ada masalah mereka akan terus minta pada Tuhan,dan doa mereka di kabulkan cash oleh Allah. ~(SubhanAllah, memberi kesan tul ayat ni.. Innalillahi wa inna ilaihi roji'un.. Benarlah bermula dan akhirnya adalah daripada ALLAH swt.. )~

Amal yg soleh, iman yg sebenar2nya, dan takwa juga adalah faktor terbesar pertolongan ALlah swt. Kita di suruh menjaga iman dan amal untuk mendapat hidayah dan kasih sayang Allah swt, sperti banyakkan solat sunat, zikir pagi petang, baca quran, tuntut ilmu dll. Bila kita beramal kerana Allah, maka Allah akan bertambah sayang pada kita, maka segala apa yg kita minta pasti Allah kabulkan, yang pasti adalah yakin 100%. Sebagai cth yg terjadi pada diri sendiri, masa pergi sana banyak juga duit kena keluar,tapi niat nak korban,padahal duit tu nak guna jugak untuk benda lain, tapi saya belajar yakin, tak kisah duit dah nak habis pun. Pagi tadi dapat sms daripada kawan saya yg barang jualan dah habis jual, jadi boleh ambil duit. Cash je Allah bg, padahal saya tak tahu pun yg barang dah terjual. (~betul3.. sokong sgt2.. Bila kita 'amalul lillah, Menjadikan Allah sebagai matlamat & pergantungan kita.. kompom, Allah takkan & tak pernah kecewakan hambaNYA. Kekadang, satu masa kita minta lain, tapi Allah bagi kita tak sama dengan apa yang kita minta.. sebab Allah nak bagi kita yang lebih 'advance & up to date' dari apa yang kita minta. Umpama kita nak melancong pi sabah, tengok tertinggal tikel kapalterbang. tuptup ada orang sponsor tiket umrah pi Mekah. hehe =) ". Kekadang kita doa nak sesuatu, tapi Allah gantikan yang lebih baik dari apa yang kita doa.. Umpama kita doa hari2, moga-moga dapat kawen dengan anak raja.. tup-tup kawen dengan anak pak imam sebelah rumah.. hihi ^_^. SubhanAllah.. Sayangnya Allah pada hamba2Nya. Allahur Rahmanur Rahim.. )~

Apa yg saya belajar kat sana juga adalah ilmu2 yg kurang ada pada tempat lain. Kami di sini kena belajar2 mujahadah, berwuduk guna satu botol air je. jika nak beli makanan maka kena mujahadah untuk jalan dengan perjalann yg jauh. Tidur pun atas tanah yg ada satu lapisan kain plastik sahaja. Di setiap khemah mmg ada disedaikan kipas tapi tak banyak. Tapi saya tak pernah dengar satu rungutan pun dari jemaah yg hadir. Mula2 mmg panas skit tapi yakin bahawa Allah swt lah yg beri segalanya,maka kena terima seadanya. ~(Teringat butir bicara ustaz Mozairi tem kuliah maghrib, "kalo ada tadarus Al-quran dan perbincangan agama (majlis ilmu), utamakanlah majlis ilmu.. sebab itu lebih aula dan besar fadhilatnya.." )~

Dekat sini juga kami di ajar supaya taat pada amir dan arahan yg di berikan,dan saya tak dengar pula ada rungutan sebaliknya kenayakn dengar dan taat. Amalan sunnah juga di hidupkan pada malam terakhir. Yakni kami solat isyak pada pukul 12 tgh malam. lepas habis bayan, kami di suruh ikram (memuliakan) dan sabar menunggu kawan2 dan jemaah lain yg masih ada urusan dan menunggu mereka untuk solat bersama.

Di sana kita boleh amal macam2 hadis yg daripada nabi, antaranya perasaan syukur. Terdapat pelbagai jenis manusia ada di sana. Apa yg saya lihat, org lumpuh ada, kaki, tangan kudung, bisu, pekak, buta, golongan tua, cacat dan sebaginya. Mereka walaupun tidak sempurna tetapi juga turut bersama2 berkorban. Bagaimana pula dengan kita yg sempurna anggota? Kepada khidmat2 sukarela mereka berkerja tanpa gaji, siang malam berkerja. Khidmat kebesihan ada, makan, jaga jalan parking dll. Memang belajar erti susah payah Nabi2 rasul2 dan sahabat2 usahakan atas agama.

Bila kita dapat agama dengan susah payah maka kesannya sangat tinggi, iman pun meningkat amal pun bertambah. Mmmg ketenangan dan kemasidan dapat dirasai. Mmg best, ianya tidak boleh di rasai dengan hanya melihat dan bersangka2 tetapi kena belajar2 untuk turut serta dan belajar korban. Lepas solat zuhur hari ahad, jemaah mula bersiap2 untuk pulang,makin lama tapak ijtima' makin kurang,perasaan sayu, pilu dan sedih mula terasa. Besar ganjaran yg di terima, apabila kita bertemu dan berpisah kerana Alllah swt. Lepas ni azam sungguh2 keluar 40hari dengan ustaz2. ~( Tetiba teringat zaman muda2 tem iskul menengah dulu.. uhuhu.. )~

InsyaALlah setahun 2 lagi bila dah fasih cakap arab ana azam datang ziarah maulana saad dan nak minta nasihat dan bertanya pada beliau ttg masalah2 yg di hadapi jemaah tabligh. Maulana saad ini syadid juga orgnya tetapi berhikmah. Beliau tidak bg org merakam dan menangkap gambar beliau, masa jemaah2 nak salam pun tidak di beri untuk cium tangannya. Apabila kita mengenal manhaj salaf dan JT mmg tidak jauh beza, cumanya untuk mendapat kefahaman itu semuanya datang dari Tuhan yg memberikan kepada siapa yg Dia kehendaki. Nak cerita dan borak lebih panhang boleh lah boraj dengan ust Arrdahi, ana dapat banyak manfaat bila berbual ttg agama dan manhaj dengan beliau. Moga Allah menerima usaha dakwah kita dan meletakkan kita dikalangan org2 yg membersihakan diri, bertaubat dan org2 yg soleh. Ameen..
Wallahu 'alamWassalamu 'alaykum warahmatullahhiwabarakatuh.. ~(Allahumma amien.. Mudah2an Allah tetapkan hati (iman) dan langkah kita agar sentiasa dekat kearahNYA )~

_________________
"Doakan saya semoga selamat dunia dan akhirat"Ameen...

Sumber :
http://al-fikrah.net/Forums/viewtopic/p=118267.html#118267

2 comments:

syukri said...

salam ukhwah...

ana d khitta(khemah) 4 dgn jemaah yg lain masa ijtima'...memang pnuh sesak dgn org ramai...teringat keadaan padang mahsyar...semoga allah selamatkan..."org yg berlainan daerah,keturunan,kampung dan berkumpul d satu tempat semata2 krn Allah,akan berada d atas mimbar2 mutiara d mahsyar kelak"(mafhum hadis lebih kurang)..wallahu a'lam..doakan ana spy istiqamah dlm usaha agama..

buta hati said...

:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...