Thursday, September 17, 2009

PENANTIAN...

Terasa cemas di hati, tatkala menanti sendiri… hati diasak monolog sepi... “bila la bas ni nak mai, lama dah tunggu ni.. adoii” jenuh juga asyik melontar tanya, jawapan plak tak kunjung tiba..

“Ahh... mungkin bas lambat sampai, jammed kot. xpo la, Sobr3x.. Allah nak didik ni jadi penyabar. Kan ustazah pesan, semua apa yang berlaku tu ada hikmahnya. Mungkin Allah bagi bas lambat sampai untuk keselamatan diri. Manalah tahu, sekalipun bas awal sampai, tapi rosak di tengah jalan. Ha, sapa susah. Diri sendiri juga susah. Keluarga pun susah.. semua la susah..” cuba ku buang jauh resah yang mula bertamu. Alhamdulillah, Allahur Ar Rahman, Aku senyum sendiri. Memang menjadi kebiasaanku bercerita dengan diri sendiri.. (Dalam hatilah kan, kalo suara ’keluar’ plak kang, nt orang kata gila..uhuhuhu ^_^)

Dalam beberapa ketika, bas yang di nanti pun tiba.. Dari jauh, pemandu itu melihatku. Penglihatannya jauh di dasar hati, bukan pada penampilan luaranku tetapi pada peribadiku melalui seseorang yang ku kenali. Entah, apa yang difikirkan pemandu tu. Apapun yang difikirkannya, hanya satu yang ku harap.. Moga pemandu itulah yang akan menghantar aku ke destinasi. Sekalipun tidak sampai di tempat yang betul-betul menjadi tujuanku, asal dia berusaha untuk membawa ku lebih dekat pada destinasi matlamatku, itu sudah mencukupi.. Alhamdulillah...

Ku kerling pemandu bas.. Sekali pandang, hati ku dapat merasakan dia boleh dipercayai. Dari raut wajahnya, ada sakinah bertapak di situ sekalipun cahaya nurnya tak secerah yang ku harap..

“Adeih, apalah aku ni, tu pun nak demand. Astagfirullah.. ish3, tu dah kira oklah tu.. ada juga orang yang nak bawa ko p.”.. Cepat-cepat ku ingatkan diri..

Pemandu bas yang agak segak pada pandanganku tersenyum memandangku..Entah apa yang buat dia tersenyum. Ku intai penampilanku hari itu.. “Erm, okeh je baju ni.. Tutup aurat.. Comel lagi.. kikiki ^_^” Hatiku berbisik.

“Naiklah.. awak je ni yang saya nak amik. Kalo awak tak sudi nak naik, saya cari penumpang lain.”.. Tawaran terakhir diutara...

Bismillahil lazi soqqhorolana haza wama kunna lahu muqrinin. Wa inna ila rabbina lamunq qolibun”.. Kakiku mula melangkah masuk. “Em, nampaknya belum ada penumpang. Mungkin aku jer penumpangnya. Mudah-mudahan selamat dia memanduku ke destinasiku. Ya Allah, permudahkanlah perjalanan kami dan peliharalah kami dari segala kejahatan. Allahumma amein”.


Tiba-tiba, pedal brek separuh kecemasan ditekan. Bas pun berhenti.
“Awak, saya minta maaf, saya tak dapat nak antar awak.. saya rasa, saya tak sesuai nak bawa awak sama pi sana.. Sebenarnya, saya dah ada penumpang lain. Penumpang tu dah jadi penumpang saya selamanya sejak dua bulan yang lalu.” Bicara si pemandu.

Kedebomm!! Bagai bunyi barang berat jatuh ke bawah.. Terkejut dan segala ketenangan berterbangan.. Hilang harapan yang mula terkumpul.. Ku harap panas sampai ke malam.. rupanya tak sampai-sampai juga.. punah segala impianku. Seakan destinasiku semakin jauh dari tempatku.. (memanglah kan, malam mana ada matahari, kuikuikui^_^)

“Akhirnya, mulai hari itu.. bermulalah semula penantianku.. entahlah, bila lagi bas yang seterusnya akan tiba. Yang pasti, aku tetap akan sentiasa menanti dengan setia. Aku tidak berharap pada pemandu bas itu lagi, kerana bagiku cukuplah tibanya sebagai ujian bagiku.. (uhuhuhu, ajak orang nek, pastu suh turun balik.. Kalo dalam bab JPJ ni, ni masuk kes pemandu tak beretika.. Hehe, nak geram sikit kat pemandu tuh.. kikikiiki)... Papun, aku yakin bas yang akan datang ni lebih baik dari bas sebelumnya. Dan sebelum aku mengharapkan agar bas yang akan tiba adalah yang terbaik untukku.. aku kenalah berubah jadikan diriku lebih baik dari sebelum ni. Bukan bermaksud penampilan ku perlu diubah. Biarlah dianggap kuno oleh sesetengah pemandu bas, dianggap tiada gaya langsung dan dianggap kurang sempurna dipandangan mata.. Yang penting perubahan rohani ku perlu diupdate lagi. Iman perlu ditingkatkan.. Biarlah apa orang kata dan nilai, asalkan tuanku suka dengan apa yang ku cuba usahakan. Manalah tahu kalau suatu hari nanti tuanku ingin berjumpa denganku, ada jugalah yang ’baik’ sebagai ku persembahkan nanti. Aku harap semoga tuanku terima diriku dengan ‘senyuman keredhaan'. Ya, benarlah juga, Ramadhan bulan ujian.. Inilah antara ujian buatku... ujian hati. Mudah-mudahan apa yang terjadi, memberikan aku kekuatan untuk kuat dan tabah.. Mudah-mudahan perginya Ramadhan meniggalkan diriku yang lalu.. dan yang muncul diriku yang baru.. Aku akan berubah untuk jadi lebih baik.. Moga dengan Rahmat dan RahimNya, tuanku akan permudahkan niat ini..” Azamku menyuntik semangat yang semakin sirna.



Pengajaran yang dapat dihayati..

1- Jalan ceritanya sederhana. Tidak banyak sentuhan perasaan. Maksud saya, antara si pemandu bas dah si penumpang tidak lama bersama. Masih lagi boleh dikatakan tidak saling mengenali. Maka, sebagai penumpang.. tidak seharusnya dia terlalu yakin dengan apa yang dinilainya. Biasalah, zaman sekarang ni lebih banyak ’antu’ dari manusia.. hihihih.. kejam plak kenyataan ni..

2- Dalam cerita ni, seolah penumpang adalah seorang yang sentiasa berfikir. Berfikir, berfikir dan berfikir pada sesuatu yang diluar daya akalnya iaitu soal jodoh (bas) Oleh kerana sentiasa berfikir, jadilah si penumpang merasa dalam penantian... Seharusnya sebagai hamba kepada tuannya (Allah Al-khaliq), hendaklah bersikap tenang dengan menyerahkan sebulat-bulatnya pada Allah soal siapa jodohnya. Tidak perlu dirisaukan, kerana sudah janji Allah swt setiap yang bernyawa pasti akan ada bahagian rezeki, jodoh dan ajalnya. Maka segalanya serahkanlah pada Allah.. Yang pastinya, jadikan diri baik dan sempurna pada pandangan Allah. Bukankah Allah telah berjanji ; "Lelaki yang baik itu untuk perempuan yang baik, dan permpuan yang baik itu untuk lelaki yang baik". Maka.. usahakanlah ke arah itu..

3- Si pemandu sepatutnya perlulah memikirkan segala natijah yang bakal berlaku sebelum melakukan sebarang tindakan. Kebaikan dan keburukan hendaklah ditimbang tara mana yang lebih membawa kecenderungan. Wajarnya lelaki memiliki 9 akal dari wanita, maka seharusnya lebih matang dalam membuat sebarang tindakan. Perlu diingat, tindakan yang membawa kepada kemudharatan pada si penumpang (perempuan) bolehlah kita menglasifikasikan sebagai satu kezaliman. Dan ketahuilah 3 doa yang dikabulkan (tiada hijab) antaranya adalah doa orang-orang yang dizalimi. Apapun, bagi si penumpang, sekalipun terasa dizalimi, gunakanlah sifat penyayang yang dikurniakan Allah swt melebihi sifat penyayang si pemandu tadi dengan memaafkan segala tindakan yang dilakukan oleh si pemandu. Allah mengurniakan kepada hambanya 2 prasangka, Husnudzon (bersangka baik) dan Se’udzon (bersangka buruk), maka gunakanlah dahulu ’husnudzon’ yang Allah kurniakan kerana itulah sebaik-baik akhlak yang ditinggalkan oleh Rasulullah saw. Mafhum hadist : "Allah bertindak mengikut apa yang hambanya fikirkan". Maka, bersangka baiklah dalam setiap apa yang berlaku sekalipun perkara itu menyakitkan dan menghimpit perasaan. Ini juga ada kaitan dengan kaifiat (cara) Allah mendidik hamba-hambaNYa. Adakalanya, Allah ingin mendidik hati dan menyucikan niat kita agar apa yang kita lakukan adalah semata-mata kerana Allah... Wallahu’alam

Cerita asal : Hamba Allah
Skrip : Hamba Allah
Edit : Hamba Allah..


Cerita di atas tiada kaitan pada sesiapa yang dikenali samaada yang masih hidup atau pun sebaliknya. Maka seandai ada yang terkene.. maafin dong.. ^_^ pepun, Pengajaran yang perlu dihayati dalam cerita ni, boleh kita sama-sama fikirkan..

1 comment:

ajahar said...

menarik serita d atas:)...pemandu bkn x mo tumpangkan c penumpang ttp takut muncul yg ke-3 mencucuk jarum...he3..lagi pun minyak diesel bas 2 mo hbs sdh, malu la nti bla bas mati di tgh jln tiba2...lagi pn bas 2 kan dia pnya...mna la dia tau d tgh2 mlm gelap gelita ada c penumpang mo tumpang...ntah2 tembiruwo...kikkiki...dia ckp ada penumpang lain 2, alasan ja 2...he3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...