Thursday, October 23, 2008

~ Bahaya Pujian


Dengan nama ALLAH yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Syukur pada Allah atas kurniaanNYA. Masih lagi dapat kita hirup nikmat pemberiaanNYA. Dan apa yang pasti, syukur yang tidak terhingga padaNYA, masih lagi kita hidup dalam Iman dan Islam. Segala puji hanya selayaknya untuk Allah SWT.

Menyentuh tentang pujian, teman ingin berkongsi apa yang teman baca khususnya tajuk ilmiah teman kali ini, "BAHAYA PUJIAN". Info ringkas tapi bermanfaat ini teman copy n paste dari ukhwah.com. Moga ianya sedikit sebanyak dapat memberi kebaikan dan manfaat untuk diri. Sama-sama kita muhasabah. Moga usaha yang sedikit ini dapat diterjemahkankan dalam bentuk "amalan" seharian (Memuji sekadarnya kerana ALLAH). InsyaAllah. ^_^

"Siapa yang tidak suka dipuji? Bukan wanita sahaja suka dipuji bahkan juga lelaki, kanak-kanak, orang tua dan juga muda. Namun, hati-hati kerana pujian itu mempunyai bahayanya yang tersendiri. Tidak salah untuk memberi pujian, tetapi pujilah sekadarnya sebagai tanda kita menghargainya. Pujian juga digalakkan dalam Islam sebagai motivasi kepada diri si penerima pujian. Sebagai contoh si ibu yang memuji anaknya yang mendengar kata.
Menurut Imam Ghazali, terdapat enam bahaya pujian: iaitu empat pada orang yang memuji dan dua pada orang yang dipuji.

BAHAYA PADA ORANG YANG MEMUJI

1. Kemungkinan pujian melampau yang akhirnya akan menjadi pendustaan.

2. Kemungkinan menyebabkan hati dimasuki sifat menunjuk, memuji sekadar menunjukkan bahawa dia akrab tetapi yang berlaku adalah sebaliknya, yang akhirnya akan menjadi munafik.

3. Kadangkala manusia mengucapkan sesuatu yang tidak diketahui benar atau tidak, yang mungkin perkara itu tidak diselidiki langsung.

4. Dibimbangi pujian itu akan menyebabkan orang yang dipuji terus leka dan tidak menyedari kelemahan diri sendiri, seolah-olah orang yang memuji itu merelakan sesuatu yang buruk terus berlaku.


BAHAYA PADA ORANG YANG DIPUJI

1. Orang yang dipuji akan terus bongkak dan bangga diri sendiri.

2. Orang yang dipuji akan terus leka dengan pujian lantas mengurangkan usahanya untuk membaiki kelemahan diri.

Nabi Muhammad s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Yang sangat saya kuatirkan atas kamu ialah syirik yang terkecil." Sahabat bertanya: "Ya Rasullullah, apakah syirik yang kecil itu?" Nabi Muhammad s.a.w. menjawab: "Riyaa'. Pada hari pembalasan kelak Allah s.w.t. berkata kepada mereka : "Pergilah kamu kepada orang-orang yang dahulu kamu beramal kerana mereka di dunia, lihatlah di sana kalau-kalau kamu mendapatkan kebaikan dari mereka."



@}--- iman di hati, ilmu di amal. Moga hati sentiasa dalam imanu billah, ikhlas dan ihsan dalam ibadah. Allahumma amien ---{@

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...